Mokėk, kiek nori – alternatyvus požiūris į verslą

Spausdinti Autorius: Karolis | 2014-09-08

Mums įprasta, kad visos paslaugos ir prekės turi savo įkainius. Pastarąjį dešimtmetį sparčiai kuriasi iniciatyvos, grindžiamos principu „mokėk, kiek nori“, kurios atmeta tradicinius verslo modelius ir siūlo kitokį požiūrį į pelno siekimą.

Mokėk ne už savo, o už kito pietus

Studijų laikais dirbant vadybininku, klientams dažnai tekdavo kartoti banalią išmoktą frazę: „Nemokamų pietų nebūna“. Pasirodo būna! Pasaulyje veiklą sėkmingai vykdo nemažai restoranų ir kavinių, kuriose kainų nėra, o galima paaukoti, kiek patinka. Tokiose vietose klientas pats nusprendžia, kiek verti restorano siūlomi patiekalai. Tiesa, kai kurie iš jų yra nustatę „minimalų“ arba „rekomenduotiną“ aukos dydį, tam, kad išvengtų pigiai prisivalgyti sumaniusių lankytojų.

Jungtinėse Amerikose Valstijose įsikūrusio restoranų tinklo „Karma kitchen“ šūkis skelbia: „Tavo maistas yra kažkieno, buvusio čia prieš tave, dovana. Tam, kad dovanojimo grandinė gyvuotų, kviečiame tave sumokėti į priekį už būsimų lankytojų maistą“. Taigi sudaromas tam tikros pasitikėjimu grindžiamos bendruomenės įvaizdis, kurioje klientas tarsi moka ne už savo, bet už kito vakarienę.

Nemažai aukojimu pagrįstų restoranų savo veiklą organizuoja savanoriškomis paskatomis arba siūlo vietoje aukojimo atlikti tam tikrus darbus restorane. Europoje tokių maitinimo įstaigų esama Berlyne, Amsterdame, Vienoje ir kituose miestuose.

Viena pirmųjų kavinių, grindžiamų aukojimo principu, buvo 2003 m. įkurta „One world cafe“. Ši ir panašios kavinės yra dar vadinamos bendruomenės virtuvėmis (angl. community kitchen), nes jos nėra orientuotos į pelną, o į socialinės atskirties mažinimą, kad sveikas ir skanus maistas būtų prieinamas kiekvienam.

Už albumą kvietė mokėti tiek, kiek nori

Frazė „Mokėk, kiek nori“ apskriejo muzikinį pasaulį 2007 m., kuomet britų grupė „Radiohead“ išleido albumą „In Rainbows“. Albumas buvo patalpintas grupės internetinėje svetainėje, iš kurios jį buvo galima parsisiųsti sumokant tiek, kiek nori arba visai nemokant. Toks grupės žingsnis plačiai nuskambėjo visame pasaulyje, garantuodamas jai didžiulį pasisekimą muzikos topuose.

Nors vėliau albumas buvo išleistas ir kompaktinio disko bei vinilo formatu, grupės lyderio Thomo York‘o teigimu, „In Rainbows“ skaitmeninė versija jiems uždirbo daugiau pinigų negu visų ankstesnių albumų skaitmeninės versijos kartu sudėjus.

„Couchsurfing“: nuo maisto gaminimo iki pasivažinėjimų dviračiu

Couchsurfing.org – plačiai žinomas pasaulinis tinklas, padedantis susirasti nemokamą nakvynę bet kurioje pasaulio šalyje. Tačiau couchsurfingas neapsiriboja tik lovos paieškomis: galima organizuoti įvairius renginius, skelbiant juos savo miesto paskyroje. Beveik visuose didžiuosiuose Europos ir pasaulio miestuose galima surasti jogos užsiėmimų, maisto gaminimo kursų, ekskursijų ir pasivažinėjimų dviračiais, kuriuos organizuoja paprasti to miesto gyventojai. Už investuotą laiką kviečiama paaukoti tiek, kiek negaila.

Tokiame pasivažinėjime šią vasarą man teko sudalyvauti Lisabonoje. Portugalijoje jau keletą metų gyvenantis vokietis Simonas dviračių turus organizuoja du kartus per savaitę. Jaunuolis turi keturis dviračius, kuriuos skolina pasivažinėjimo dalyviams. Žygio metu jis papasakoja apie miestą ir aprodo įdomiausias, ne visada į paprasto turisto objektyvą patenkančias vietas.

Simonas pasakojo turintis normalų darbą biure, o pasivažinėjimų organizavimas jam yra puiki galimybė susipažinti su naujais žmonėmis, atsipalaiduoti po darbo ir užsidirbti papildomų pinigų. Dviračių entuziastas su savimi vežiojasi dėžutę, į kurią po pasivažinėjimo galima paaukoti. Lėšas, surinktas iš pasivažinėjimų, pasakojo taupantis kelionei į Pietų Ameriką.

Aukojimo platformos: mano idėja – jūsų pinigai

Per pastarąjį dešimtmetį užsienyje išplito crowdfunding platformos, per kurias žmonės gali paremti jiems patikusius projektus. Viena labiausiai pasaulyje paplitusių platformų yra Kickstarter.com, kurioje per penkerius veiklos metus 135 tūkst. projektų buvo paaukota daugiau nei 1 milijardas JAV dolerių. Kickstarter.com užregistruoti projektai patys įvairiausi: nuo muzikinio albumo išleidimo ar filmo pastatymo iki išmaniųjų telefonų programėlių ar technologinių išradimų. Projektų iniciatoriai priklausomai nuo aukos dydžio už paaukotas lėšas žada atsidėkoti paminėdami rėmėjo vardą internetinėje svetainėje, išsiųsdami atviruką ar suteikdami galimybę pirmajam išbandyti būsimą produktą.

Bene populiariausias reiškinys, gyvuojantis iš žmonių aukų, yra internetinė enciklopedija „Wikipedia“. Šiuo metu „Wikipedia“ yra penktoje populiariausių portalų sąrašo vietoje, kas mėnesį sulaukianti pusės milijardo lankytojų. „Wikipedios“ įkūrėjo Jimmy Waleso teigimu, įkūręs kompaniją jis galėjo paversti ją eiliniu pelną nešančiu verslu su reklaminiais skydeliais, tačiau jo tikslas buvo padaryti kažką panašaus į biblioteką ar parką – vietą, kur visi gali ateiti ir dalintis žiniomis.

Karolis Bareckas

Turite pastebėjimų šia tema ar norite pareikšti savo nuomonę? Siųskite savo tekstą (lietuviškais rašmenimis, prisegtą kaip „Word“ ar pan. dokumentą) elektroniniu adresu euroblogas.geras @ gmail.com.

Komentarai

Kitos naujienos

Kitą kartą žiūrėdami reklamas ar filmą atkreipkite dėmesį į detales. Visas jas sudėlioja ir bendrą harmoningą vaizdą sukuria reklamų ir kino dailininkai. Girdėjote apie tokius?

Krizė praėjo. Kai kurių šalių ekonomikos pradėjo augti. Čia būtinai reikėtų pasidžiaugti, kad Lietuvos ekonomika atsistojo ant kojų ir auga kartu su kitomis Baltijos valstybėmis bei dar keletu su krize gerai susitvarkiusių šalių. Tačiau reikia nepamiršti, kad tas augimas yra labai lėtas, o kai kuriose šalyse ekonomika netgi traukiasi. Viską susumavus, 2013 metais bendras ES šalių vidaus produktas augo tik 0,1 proc. punktu, kai tuo tarpu euro zonos ekonomika netgi sugebėjo susitraukti 0,4 proc.

Prieš išvykdama į slidinėjimo sezoną Obertauerne, Austrijoje, Eglė Česnaitė pasakoja, kaip tapti slidinėjimo instruktore net ir užaugus šalyje, kurioje kalnų nėra. Kokia šio darbo specifika, nuotykiai ir atsakomybės, pasakoja pašnekovė.

Jaunuoli, nestabdyk!

Užsiprenumeruok mūsų naujienlaiškį !!!