Nepristatytas pirkinys, atšauktas skrydis ir kitos istorijos

Spausdinti 2013-03-04

Ką daryti, jei skrydį netikėtai atšaukė, elektroninėje parduotuvėje įsigyto pirkinio nepristato nurodytu adresu arba kitaip pažeidžia mūsų, kaip prekių ir paslaugų vartotojų, teises? Tokiu atveju visos Europos Sąjungos (ES) valstybių narių piliečiai (nuo 2005 m. ir lietuviai) gali kreiptis į Europos vartotojų centrus (ECC). Šie centrai, bendradarbiaudami tarpusavyje, atstovauja vartotojams ir teikia pagalbą ginant pažeistas jų teises skirtingose ES šalyse.

„Yra du mūsų skundų nagrinėjimo aspektai. Pirmasis – Lietuvos piliečių skundų nagrinėjimas dėl prekių ar paslaugų, įsigytų kitoje ES šalyje, o antrasis – skundų nagrinėjimas dėl Lietuvos pardavėjų ir paslaugų teikėjų nekokybiškų prekių ar paslaugų teikimo. Antruoju atveju nagrinėjame vartotojo iš kitos ES šalies pateiktą skundą“, – pasakoja Jaunė Dalinkevičiūtė, ECC tinklo padalinio Lietuvoje teisininkė patarėja.

Kas atsakingas už bagažą?

Remiantis ECC statistika, lietuviai dažniausiai susiduria su problemomis, apsipirkę virtualioje erdvėje. „Atsitinka, kad prekės nepristato, o pardavėjas nukreipia į paštą – „ieškokite ten, mes viską išsiuntėme“. Tačiau už tai, kad prekė būtų pristatyta, niekur nepasimestų ir nebūtų sugadinta siuntimo metu, atsakingas pardavėjas“, – perspėja J. Dalinkevičiūtė.

Kitas „populiarus“ skundų objektas – oro keleivių teisės. Atrodo, susiruošusiems keliauti lėktuvu gali atsitikti  bet kas. Skrydžių vėlavimas arba atšaukimas – beveik klasika. Mažiau girdėta problema – atsisakymas vežti. Taip gali atsitikti, jei bilietų parduota daugiau nei yra vietų lėktuve, todėl kai kas iš laukiančių lėktuvo tiesiog... į jį nepatenka. Susiklosčius tokiai situacijai, vežėjas iš pradžių turi ieškoti savanorių – žmonių, kurie sutiktų palaukti kito skrydžio arba susigrąžinti pinigus ir gauti tam tikrą kompensaciją. Likusieji laukti kito skrydžio turi būti aprūpinami maistu, gaiviaisiais gėrimas, o jei laukti teks per naktį – viešbučiu ir transportu iki jo. Aišku, viskas turėtų būti apmokėta vežėjo.

„Pasitaiko skundų ir dėl bagažo: jis pasimeta, vėluoja, atkeliauja apgadintas arba net apvogtas. Tokiais atvejais keleiviai turėtų žinoti, kad visa tai – vežėjo atsakomybė, ir jie gali drąsiai ginti savo teises“, – patikina J. Dalinkevičiūtė.

Kai čekis tampa įrodymu

Pateikti skundą ECC galima elektroniniu paštu arba tiesiog paskambinus. Skundų nagrinėjimo paslaugos bei visų reikalingų dokumentų vertimo bei siuntimo išlaidas taip pat padengia ECC. „Padedame vartotojui ir pirminiu etapu – kreipiantis tiesiogiai į pardavėją ar paslaugų teikėją raštu su prašymu pristatyti prekę, už kurią sumokėta, grąžinti pinigus, jei prekė nekokybiška ir t. t. Pasitaiko, kad pardavėjas iš kitos šalies neatsako arba atsako neigiamai, vartodamas savo valstybinę kalbą. Jei taip nutinka, raštus rašome patys. Jei ir tuomet nepavyksta pasiekti kompromiso, konsultuojame vartotoją dėl tolimesnio ginčo sprendimo teisme arba kitais būdais“, – vartotojų teisių gynimo žingsnius atskleidžia pašnekovė.

Nors ECC sprendimas neturi privalomosios galios, didžioji dauguma gautų skundų išsprendžiami vartotojo naudai. Pardavėjas sutinka kompensuoti patirtą žalą, grąžinti pinigus, pristatyti prekes ir t. t. Tačiau svarbu atsiminti, kad teikiant skundą būtina turėti įrodymus – čekį, bilietą arba kitus su prekės ar paslaugos įsigijimu susijusius dokumentus.

Problemų, susijusių su vartotojų teisių pažeidimu, sprendimas užtrunka įvairiai: nuo kelių dienų iki poros mėnesių. Daug kas priklauso ne tik nuo susirašinėjimų trukmės, vertimo iš vienos kalbos į kitą, bet ir nuo prekės ar paslaugos pardavėjo geranoriškumo, nusitekimo bendradarbiauti ir pan. Vis dėlto ECC ekspertus džiugina tai, kad žmonės prieš keliaudami ar pirkdami kitoje ES šalyje vis dažniau konsultuojasi, susipažįsta su savo, kaip vartotojų, teisėmis. O jų dar nežinantiems – informacija lengvai prieinama internetu, ECC svetainėje

Komentarai

Kitos naujienos

Apie prasidedantį Kalėdų laukimą mums pirmiausia praneša parduotuvių vitrinos. Šalia Kalėdų Senelių ir elniukų, sniegučio ir papuoštų eglučių išsirikiuoja įvairios prekės ir skelbimai apie kalėdines nuolaidas. Net keista, kaip galima būtų praeiti pro šalį. Tačiau toli gražu ne visiems patinka skęsti žmonių minioje prieš šventes. 

Šie žodžiai priklauso žymiam fizikui Setui Loydui (Seth Lloyd), kuriančiam kvantinius kompiuterius. Naujoji kompiuterių rūšis puikiai atspindi technologinės revoliucijos esmę – poreikį ir gebėjimą apdoroti didelius informacijos kiekius ir taip gauti visiškai naują žinojimą apie bet kurią gyvenimo sritį.

Kaip ES programos gali padėti jaunam žmogui atrasti savo gyvenimo kelią, susirasti darbą, susipažinti su naujais draugais ir įgyti naudingų įgūdžių? Kokią įtaką jaunimas gali daryti Europos Sąjungos (ES) politikai? Apie tai – ne tik šio mėnesio temoje, bet ir Europos jaunimo savaitės renginiuose.

Jaunuoli, nestabdyk!

Užsiprenumeruok mūsų naujienlaiškį !!!